Rudolf Steiner Schule Salzburg

Salzburg, Oostenrijk, 1995


Schoolgebouw tegen heuvelrug

Klik op de plaatjes voor vergroting en meer info.

bpr architektur und design , Germany

Het ontwerpmotief is ontstaan uit een jarenlange samenwerking tussen architect en schoolgemeenschap. De school en het schoolplein dienden een ’dal in het dal’ te vormen. Het schoolplein staat in verbinding met het weidse landschap, terwijl het schoolgebouw een gesprek aangaat met de achterliggende bergen.

De kop van het gebouw wordt gevormd door de lerarenkamer en het euritmielokaal. De klaslokalen rijgen zich als een drie verdiepingen hoge ruggengraat aaneen. Ieder lokaal heeft een eigen vorm die aansluit bij de ontwikkeling van het kind. De plattegrond van de eerste klas bestaat uit een gelede ronding. Deze wordt gereduceerd tot een eenvoudig trapezium in de zesde klas. Daarvandaan loopt de ontwikkeling op de eerste verdieping van de zevende naar de twaalfde klas weer terug richting het hoofdtrappenhuis. Zo wordt ook het tegengestelde karakter van de eerste en de twaalfde, de tweede en de elfde klas, enzovoorts, beleefbaar gemaakt.

Jens Peters

bpr architektur und design
Florianstrasse 18
D-70188 STUTTGART
GERMANY
t +49 711 16650 0
e info@bpr-stuttgart.de
w www.t-r-i-t-o-n-u-s.de/bpr
 meer van deze architect...